Kommunikatören som blev konsult

”Det bästa är variationen i arbetet och alla intressanta människor jag får träffa”. Möt Charlotte Högnelid som drivs av att utforska nya sätt att kommunicera och att vara en del av andras resa mot deras mål.
Charlotte Högnelid drivs av att utforska nya sätt att kommunicera och att vara en del av andras resa mot deras mål.

Med en bakgrund inom kommunikationsvetenskap och journalistik bytte hon bana från att vara anställd som kommunikatör till att starta företag och konsulta inom kommunikation.

Hur kom det sig att du blev konsult?
Jag har sedan jag var liten tyckt om att skriva och fotografera vilket ledde till att jag läste kommunikationsvetenskap och journalistik efter gymnasiet. Efter studierna jobbade jag som kommunikatör och har trivts väldigt bra med det. Jag har egentligen aldrig haft en tanke på att starta eget men idén väcktes efter dialog med Jenny Hakeberg som numera är min affärspartner. Det var dags för mig att prova något nytt.

Vad drivs du av? 
Att se målet – vad vi eller vår kund vill uppnå med sin kommunikation. Att få vara en del av den processen som leder fram till målet är det mest tillfredsställande i mitt jobb.

Vilka egenskaper tror du är viktigast inom kommunikationsyrket?
Jag skulle säga att det är bra att vara nyfiken, för att ta reda på vad du ska åstadkomma med kommunikationen behöver du ta reda på vad syftet är. Utöver det är det en styrka att vara lyhörd och att ha tålamod – lyssna in.

Vad är det bästa med ditt jobb?
Jag gillar det kreativa i mitt arbete att det är tillåtande att prova nya saker och att utforska olika sätt att kommunicera budskap på. Det bästa är variationen i arbetet och alla intressanta människor jag får träffa.

Varför är yrket kommunikatör ibland svårt att greppa?
På många ställen är en kommunikatör en ”all-konstnär” som förväntas skapa strategier, hantera annonsering, publicera på webben och mycket mera. Rollen kan variera mycket beroende på organisationens storlek och behov, vilket kan göra det svårt renodla en roll.  För mig handlar rollen kommunikatör om att skapa och förmedla effektiva och riktade budskap för att bygga relationer och skapa förståelse för en organisation eller ett företag. Sedan behöver en kommunikatör arbeta i flertalet informationskanaler för att nå ut med det önskade budskapet men för den delen behöver hen inte vara filmproducent eller grafisk designer.

Hur ser en helt vanlig dag på jobbet ut?
Det varierar utifrån uppdrag hos kund men generellt skulle jag säga att jag har ett möte med en kund vi ser över den gemensamma tidplanen och vad som blir nästa steg. Eftersom de flesta mötena som jag har är på teams har jag möjlighet att arbeta från var som helst. Ofta är jag på kontoret som vi på Lyssnen har på Bergnäset, utanför Luleå, men jag kan även arbeta hemifrån eller på annan ort som så behövs. Det känns befriande att kunna välja arbetsplats efter behov.

Har du några mål inom kommunikationsyrket?
Det är en svår fråga, kommunikationsbranschen är under ständig utveckling och det finns alltid något nytt att förkovra sig i. Kommunikation är det som driver förändring och förflyttning, det som kan motivera, bygga kultur och mycket mera. I min roll på Lyssnen vill jag sprida kunskap om hur det går att lyckas med kommunikation.

Vad gör du utanför jobbet, intressen?
Jag spenderar helst den lediga tiden i naturen med min familj.  I sommar blir det mycket fotboll, eftersom båda mina barn spelar.

Text och foto: Mira Malou Hagman