Kommunikation är svårt, men kriskommunikation är svårare

Som organisation är det oundvikligt att någon gång ställas inför ett stort problem. Kriser kommer ofta plötsligt och måste alltid hanteras skyndsamt. Därför är en plan för kriskommunikation inte bara något som är bra att ha, det är en nödvändighet när saker och ting går fel.
I främre delen av bilden Malin Carlborg. Längre bak i bilden Jeanette Ögren Viklund, producent av podden.

I vår podd Lyssnen Kommunikation (som finns på Spotify och Soundcloud) möter vi Malin Carlborg som har arbetat med kommunikation hela hennes yrkesliv.

I bagaget har hon en medie-och kommunikationsutbildning och de senaste tjugo åren har hon arbetat som kommunikatör i både offentlig och privat sektor. Kunskaper som kommer väl till pass när hon nu arbetar för ett stort internationellt industriföretag, med verksamhet i Norrbotten.

– Kriskommunikation och vanlig kommunikation skiljer sig inte så mycket åt, men det är tidsfaktorn som blir avgörande i kriser. Då är det är en fördel att vara varm i kläderna som kommunikatör, säger Malin Carlborg.

Lyssna på avsnittet:

Avsnitt 8 – Soundcloud

Avsnitt 8 – Spotify